Barrandovský most - rekonstrukce

V květnu loňského roku 2022 začala rekonstrukce Barrandovského mostu. Vlastní oprava mostu se vlivem skutečného stavu mostu a s následnými víceprácemi, protáhla až do října 2022. Byla opravena jižní polovina jižního mostu včetně nově vybudované rampy od Strakonické ulice.

V květnu letošního roku 2023 bude pokračovat rekonstrukce severní poloviny jižního mostu, budou uzavřeny rovněž 2 jízdní pruhy. Ve směru z centra od Zlíchova bude 1 jízdní pruh převeden do protisměru na severní most, čímž zůstanou zachovány 3 jízdní pruhy v obou směrech na Barrandovském mostě. Dále bude rekonstruována nájezdová rampa od sídliště Barrandov na Barrandovský most a provoz bude veden rovně do centra na nově vzniklou vratnou rampu Zlíchov u čerpací stanice směrem zpět na Barrandovský most.

Z širších dopravních vztahů stojí za zmínku plánované znovuotevření na D0 - Pražském okruhu MUK Písnice do Libušské ulice, které by mělo značně ulevit Strakonické do centra. Objízdná trasa pro kamiony povede po Pražském okruhu na D1. Pod samotným mostem je uzavřena cyklotrasa A1.


Dvorecký most - výstavba nového mostu

V září 2022 začala výstavba Dvoreckého mostu, který přes Vltavu propojí Prahu 4 a 5. Po dokončení budou využívat most tramvaje, autobusy, pěší a cyklisté včetně záchranářů.

Východní vyústění mostu bude u areálu Žluté lázně, západní poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka mostu bude 388 metrů a jeho šířka 16 metrů.

Název Dvorecký most je názvem pracovním a měl by se do slavnostního otevření změnit.



Stavba nové tramvajové tratě Modřany - Libuš

Stavba začala v dubnu 2022 a měla by být ukončena do června 2023. Trať bude dlouhá 1,7 km, bude mít 4 páry zastávek.

Značka dopravní obsluha: domorodec vjet může, zaměstnanec jen někdy

Kdy jste dopravní obsluha a kdy už ne? Zákazové značky jsou stále častější na českých pozemních komunikacích. Obce je využívají pro usměrnění dopravy, soukromí majitelé nemovitostí k tomu, aby lidé nevjížděli na jejich pozemek. Mnoha lidem však mohou zkomplikovat život.

Po celé republice jsou rozmístěny miliony dopravních značek. Nikdo je centrálně nesleduje, takže neexistuje přehled o jejich celkovém počtu. Kromě toho, že jasně definují jízdní pruhy, přednosti v jízdě, křižovatky a podobně, je řada obcí využívá k regulaci dopravy. Občas volí poněkud spornou variantu použitím dopravní značky "Zákaz vjezdu - Dopravní obsluze vjezd povolen".

Typickým příkladem je obec Lhota u Staré Boleslavi, kde je známé a vyhledávané jezero na koupání. Aby návštěvníci využívali pouze centrální parkoviště a nenechávali v letních dnech vozy odstavené všude po obci, je ve Lhotě normálně průjezdná jen hlavní silnice skrz obec, u ostatních cest k soukromým domům jsou dopravní značky "Zákaz vjezdu - Dopravní obsluze vjezd povolen". Je to pochopitelná a legální snaha, kterou nelze nijak odsuzovat.

Lidem, kteří bydlí nebo pracují za takovou dopravní značkou, to však může způsobit komplikace, pokud by se policie rozhodla v takových místech důkladně a přesně kontrolovat zákon. "Dopravní obsluha je definována ve vyhlášce č. 294/2015 Sb. Rozumí se jí vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby, vozidla přepravující osobu těžce zdravotně postiženou, vozidla taxislužby a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost," cituje ze zákona pro IDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Složitý výklad zákona

Poslední skupina řidičů byla spolu s taxikáři do vyhlášky přidána novelou platnou od roku 2016. A v tom je kámen úrazu. Otevírá se zde určitý prostor pro diskusi, kterou si každý může vyložit jinak.

Lidé, kteří za takovou značkou bydlí, podle vyhlášky pod dopravní obsluhu spadají, ale třeba příbuzní, kteří k nim jednou na návštěvu, už ne. Mohli by však tvrdit, že u svých příbuzných budou spát, takže splňují podmínku ubytování. Některé hotely či penziony jsou také za takovou značkou, takže ubytovaní hosté dopravní obsluhou jsou, ale ti, kteří by si tam zajeli jen na oběd či večeři ne. Ještě větší prostor pro různé výklady se otevírá u firem. Majitel společnosti jasně splňuje podmínku, že má za značkou nemovitost, ale zaměstnanci už nikoli. Ti se nemohou vymluvit ani na ubytování.

Nedá se tedy dopředu odhadnout, jak by dopadlo setkání s důsledným policistou, což víceméně potvrzuje i Neusar: "V některých případech se tyto osoby za dopravní obsluhu považovat mohou, nicméně záleží na konkrétním případě a posouzení správního orgánu. Například pokud zaměstnanec firmy jede firemním vozidlem nebo pokud návštěva má v místě prokazatelně ubytování, jsou tito rovněž dopravní obsluhou." Pokuta za porušení zákazu může být až 2 000 korun na místě, ve správním řízení až 2 500 korun.

Neoprávněné umístění značky

Většinou se dá předpokládat, že policie se bude věnovat důležitějším věcem než kontrole této dopravní značky v nějaké slepé uličce. "O umístění značek rozhodují obce samy, případně krajské úřady či ministerstvo. S policií to sice musí konzultovat, ale její stanovisko není závazné," potvrdil Neusar.

Ovšem k podobnému kroku se čím dál častěji uchylují i soukromí majitelé nemovitostí u komunikací, které nejsou v jejich vlastnictví. Aby jim ostatní nejezdili kolem domu, umístí zákazovou značku sami. Obstarat si ji není problém. V takovém případě už je zákon přísný a nemusí jít o pouhý přestupek.

"Pokud někdo umístí neoprávněně značku, jde o porušení zákona o pozemních komunikacích (§ 19 odst. 2 písm. a) zákona, přestupek dle § 42a odst. 1 písm. i) zákona). Může se však jednat i o trestný čin poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení (§ 276 zákona č. 40/2009 Sb.)," dodává Neusar.

Zdroj: www.idnes.cz
Foto: Profimedia.cz